mandag 16. februar 2015

Dragekjole: Sying

Vi har ni dager på oss til å sy kjolen og lage tilhørende presentasjonsdel. Ni dager høres kanskje ut som god tid, men det er ikke akkurat som om vi bare syr sammen og så er det ferdig. Ting skal strykes, klippes ut, merkes, overlockes og syes på riktig innstilling, presses, det skal syes inn glidelåser, syes belegg og opplegg, fóres og håndsyes... for ikke å snakke om at jeg har masse pynt som skal på!

Den siste uka har jeg alltid jobbet med kjolen på en eller annen måte. På T-banen? Syr vaffelsøm. Hjemme? Perler. Sover? DRØMMER OM KJOLEN, FAEN.


Heldigvis fant jeg ut at jeg kunne perle på organza istedenfor å sy dem rett på kjolen. Tidsmessig gir dette meg et lite forsprang, i at jeg ikke må vente til kjolen er ferdigsydd før jeg begynner med pynten. I tillegg er det ikke noe jeg må være på skolen for å gjøre, eller verre, være nødt til å frakte kjolen rundt for å jobbe med den. Så langt har jeg perla i rundt tjue timer på fritiden og jeg er kanskje litt over halvveis? 

Dupion med organza.

Det er faktisk første gang jeg syr i silke. (Fjorårets viktorianske kjole viste seg å være noe annet rart.) Dupion er en drøm å sy i og stryke, men fordi jeg har klipt på tvers av stoffet frynser det til jeg blir gal og jeg har et lag silkeorganza under dupionen som gjør at jeg må være superforsiktig når jeg syr sånn at ikke noe beveger på seg. Jeg har tatt opp så mange sømmer hvor det har sneket seg inn en liten snurr midt i sømmen, grr!

Allikevel synes jeg kjolen har gått sammen ganske lett - jeg har kun oppdaget en idiotfeil. Da jeg la frontmønsteret på stoffet oppdaga jeg at det ikke var beregna nok til både sømmonn øverst og opplegget jeg ville ha nederst. Så nå skal jeg ha belegg istedenfor opplegg, men det passer bra - slepet må uansett ha belegg på grunn kurven og nå blir det likt hele veien rundt. (Men jeg skulle gjerne vite hvordan jeg ikke har lagt merke til feilen på leggebildene!)


Sånn ser den ut etter en og en halv dags sying. Det er en skjult glidelås i ryggen og hoftestykkene er kun nåla på dukka. Fargene er vanskelig å fange på film, så bare stol på meg, det ser bra ut i virkeligheten.


Oh yes, lavkvalitetsbilder fra mobil, men det er nok til å se hvordan kjolen ser ut med organzadelene over hoftene. Nederst har jeg brukt neglelakk for å forsegle organzaen og malt over med en gullakk. Fargespillet mellom organzaen og dupionen under er veldig fint når man går.

Den legger seg veldig fint bak,
og det blir  nok enda bedre når jeg har på meg høyhælte sko.

Pynt nåla på og venter på å bli sydd fast. Jeg greide å sy kjolen fast i bysten
 et par ganger før jeg ble lei og tok den av for å jobbe med den.

Så. Mye. Pynt.
Dette er kun første lag pynt. Målet mitt er å jobbe med det og brodere og perle til det ser ut som om pynten har grodd naturlig frem, som om alt er ett stoff.



Og sånn ser den ut til innlevering, i selskap med klassens fantastiske kreasjoner. Jeg skal jobbe videre med den (syr fór i neste uke) til den skal på catwalk i mai, men for øyeblikket er den presentabel.

1 kommentar:

  1. Jeg skjønner ikke noe av fagterminologien din, men dæven, det ser bra ut! :D

    SvarSlett