onsdag 21. januar 2015

Dragekjole: inspirasjonsbok

Jeg tar søm og design dette året, og det går knapt en dag uten at jeg har lært noe nytt. Og det er fantastisk, selv om det meste jeg greier når jeg kommer hjem på kvelden er å spise og kope litt på Tumblr før jeg legger meg.

Før jeg begynte var jeg middels bevandra innenfor søm. Da jeg ble dratt dypere inn i design enn på grunn av en oppgave var det nytt for meg. Vanligvis vet jeg hvordan en ting jeg skal lage ser ut med en gang, og skjer det endringer underveis på grunn av sying eller materialvalg, men dette var helt annerledes. Det er kjempegøy, også er det noe jeg kunne ha ignorert resten av livet fordi det var noe jeg trodde bare privilegerte fjotter i Paris og New York stresser rundt med.

Så jeg skal dele litt om oppgaven jeg holder på med nå. Resultatet skal bli en kjole med inspirasjon fra et insekt eller et reptil. Det tok meg omtrent tre sekunder å sjekke om drager regnes som reptil. Læreren tror ikke at drager finnes (tenke seg til!), men hun var snill nok til å si at hvis jeg kunne finne fram til en spesifikk drage og grave opp nok fakta om den, så skulle jeg få bruke temaet.

bilde via lotrwikia
Jeg bruker Smaug. Problemet mitt blir ikke å finne nok fakta, det handler nok mer om jeg kommer til å klare å holde meg kortfattet nok.

Min måte å gjøre research på er å gå samle sammen ALT som er interessant og deretter gå gjennom materialet. Det finnes ingen fasit på hvordan prosessen skal være, dette er hvordan jeg jobber. Det som fester seg med meg går i inspirasjonsboka, og dette er verdens beste ting å holde på med. Startfasen av et nytt prosjekt når alt er ferskt og spennende - og i tillegg får jeg storkose meg med å klippe og lime og klusse i boka. Det er vel ikke rart at jeg tar arbeidet med meg hjem?

I tillegg til Smaug dukka det fort opp annen inspirasjon som kunne relateres til drager. Her er noen utdrag fra inspirasjonsboka denne gangen.

Istedenfor å linke til hver eneste kilde for bildene i boka, linker jeg heller til Pinterest, hvor alt er samlet. 


Naturlig nok er det vanskelig å unngå Daenerys Targaryen fra Game of Thrones når det er snakk om drager. Jeg lagde prøvelapper med vaffelsømmen som er brukt på Danys kostyme, noe jeg har hatt lyst til å prøve meg på lenge og prøvde meg på en slags etterligning av rustningen hun har på seg i Qarth.


Ingenting eksisterer i et vakuum. Det er lett å gå tilbake til teknikker og materialer man er kjent med. Juvelbillevinger har jeg brukt til Hels krone og erfart at de lett kan bygges opp til en taggete skjelltekstur - og det skimrer i grønt og blått, fargespillet i dem er nærmest ubeskrivelig.


Etter hvert dukka det opp en diffus kvinnefigur i inspirasjonsboka: den som skal bære kjolen.

Gjør dette: Bla opp i hvilket som helst magasin og ta en titt på reklamene du finner. Kvinnelige modeller står gjerne i passive positurer og ser vekk fra kameraet, mens mannlige modeller står i power-positurer eller sender konfronterende blikk mot kameraet. Femininitet blir gjerne fremstilt som mykt og svakt og passivt. Føkkings bullshit, hele greia.

Det ligger et eget essay og lurer i dette temaet. For å holde meg kortfattet, har Alexander McQueen sagt det ganske bra: 
I design clothes because I don't want women to look all innocent and naive. I want women to look stronger. I don't like women to be taken advantage of. I don't like men whistling at women in the street. I think they deserve more respect. I like men to keep their distance from women, I like men to be stunned by an entrance. I've seen a woman get nearly beaten to death by her husband. I know what misogyny is. I want people to be afraid of the women I dress
Neste trinn blir å komme opp med designskisser og de poster jeg om et par dager. 

1 kommentar:

  1. Dette prosjektet virker utrolig spennende! Gleder meg til å se mer fra det! Kjæresten min gikk design- og håndverkslinja på videregående, og der dreiv de også på og lagde inspirasjonbøker og moodboards - det virker gøy!

    SvarSlett