onsdag 26. august 2015

Innkjøp i Lofoten


Det ble litt annerledes innkjøp denne gangen. Så langt har jeg for det meste vært dagsviking når jeg har vært på marked (dvs. ikke overnatta på markedet), og da har det ikke vært så viktig å ha fat og bestikk og sånne ting med. Her er det trefat, keramikkopp og kniv - sistnevnte både til å henge i beltet og til faktisk bruk. Skjeftet er i horn, så tanken er at jeg kan dekorere skjeftet selv en gang når jeg snubler over hvordan man gjør det.

Jeg kjøpte en liten voksbit til sying, hornskje og en liten lufttett barkeboks til oppbevaring av krydder. I tillegg ble det kjøpt litt mat, råhonning og rosehonning(!!!), pluss et par pølser (som riktignok ble kjøpt inne på Leknes da vi var på raid for å kjøpe inn til suppe, men shhh...).


Jeg synes å huske at en gang for ikke så lenge siden hadde jeg en regel om at jeg hadde fått nok vikingsmykker. Sånt glemmer man heldigvis etter er par dager på marked!

Skålbrosjene jeg har er fine, men den ene faller så lett opp så jeg så etter et par nye. Disse er enklere, og man må feste på perlespredere hvis man vil henge perlekjeder mellom dem. Det er ikke alltid veldig praktisk å gå rundt med perler. Ellers kjøpte jeg en tvistet sølvring, et par perler og en brosje basert på et funn fra Pitney. Logoen til vikinglaget mitt er basert på Pitney-brosjen, så det er mange av medlemmene våre som har en kopi.


Etter to dager på marked uten veske (jeg tok ikke med meg den moderne jeg brukte å jukse med da jeg flytte fra Oslo i sommer) holdt jeg på å bli gal så jeg bare kjøpte en som så okei ut. Selv om jeg ville ha en med pynt på valget jeg en som var slett - lærarbeid er neste vikingting jeg skal sette meg inn i, kanskje jeg kan prege læret selv.

Med belte og veske kjøpt har jeg bare sko igjen på lista over nødvendige viking-innkjøp. Det var ingen boder som hadde sko på markedet, så jeg har gitt etter og bestilt et par  over nettet som kommer til å være okei til jeg moter meg opp til å sy mine egne.


Det dumme med å være dagsviking på marked er at man bare sirkulerer rundt i bodene og kjøper alle tingene. Det dumme med å bo på marked er at man har ting å gjøre hele tiden og glemmer å sjekke hva som skjer i motsatt ende av markedet. Siste dag gikk jeg meg en ekstra runde og oppdaga en ny bod. Med garn. Og jeg var i himmelen.

Lofoten Wool spinner eget garn av nordnorsk ull. Og fargene de har er plantefarger! Jeg kjøpte et gedigent nøste som var farga med krapp (mer hadde jeg ikke plass til i bagasjen). Det er superfluffy og sterkt, og bare så nydelig at jeg nesten får tårer i øynene av å tenke på det. De hadde også et par handverksbøker, så jeg kjøpte ei bok om plantefarging, generelt. Jeg har så smått begynt å prøve ut litt, og det ser ut til å gå bedre og bedre.

5 kommentarer:

  1. ooooh, fargen på det garnet er sååååå ������

    SvarSlett
    Svar
    1. (takk, blogspot, for at tinga synes på forhåndsvisninga men ikkje når eg poster. det er a-ok handsigns!)

      Slett
  2. Hørte æ lærpreging? :D https://wooddragon.wordpress.com/blog/ og https://straumeyjar.wordpress.com/2012/07/29/armbeskytter-i-laer/

    SvarSlett