onsdag 4. februar 2015

Dragekjole: teknisk design, stoffvalg og glitter

Mønsterkonstruksjon. Etter å ha stått litt fast med det i ei uke er det ikke særlig mye fint jeg kan si om det. I november sydde vi opp grunnform til overdel og tilpassa dem til oss selv, så når vi trenger mønster til noe nytt endrer vi grunnformmønstrene våre og slipper innprøving. 

Før vi setter i gang med konstruksjon prøver vi forskjellige løsninger i kvartmål (mønsterbiter i 1:4). Og det er bra, for gjett om jeg har greid å gjøre mange småfeil! En sen kveld jeg satt hjemme og jobba, oppdaga jeg at en bakdel bare var halvparten så lang som frontdelene. Jeg hadde glemt å forlenge. Helt dust. Da var det på tide å legge seg.

Men det verste som skjedde var å bli fortalt at ujevnhetene i tråden på dupion (stoffet jeg skulle sy av) ligger på tvers av stoffet. Jeg ville at ujevnhetene skulle ligge nedover kjolen, og lagde kvartmålsmønster og stoffberegning basert på at jeg trodde at de lå nedover på stoffet også. Men nei, og det var dessverre ikke mulig å tvinge de lengste mønsterdelene inn på et stoff som kun var 138 cm bredt. I en veldig mørk time trodde jeg at jeg kanskje måtte ha en helt ny snittløsning. 

Jeg har en skisse i farger på denne sida. Det skjer ikke ofte,
så jeg måtte bare peke det ut.
Da er det verdens undergang tar man en pause. Jeg printa ut litt inspirasjon til broderi og pynt og perler på kjolen, og satte det inn i inspirasjons/skisseboka. Det er nesten terapeutisk å holde på med det. Da jeg gikk tilbake til kvartmålene viste problemet seg heldigvis ikke å være fullt så katastrofalt - det var nok å sette inn et par delelinjer! Den i front vil bli skjult av pynten, og den bak fremhever halen/slepet. Det er ikke alltid at man er så heldig!

Mønster under forandring.
Fått et slags erme og skuldersnittet skal lukkes i prinsessesnitt.

Når jeg møter på noe jeg ikke er helt sikker på, kan det hjelpe å teipe sammen en prøve. Det er en fin måte å oppdage småfeil i tide. "Ermet" her ble modellert (la en stoffbit på byste og tegna inn formen jeg villa ha) og så overført til papirmønsteret. I 3D så jeg at det ble en skarp knekk mellom de to mønsterbitene i armhullet, så jeg gikk tilbake til konstruksjonen og avrunda kurven.

Utspiling for organzadelene som skal være over hoftene.


Det ble en tur ut på Lillestrøm Sysenter. For en person hvis eneste lokale stoffbutikker gjennom mange år har vært en Husflid med et ok utvalg bomull ment for quilting, en interiørbutikk med gardiner og en bruktbutikk med gardiner og sengetøy, er dette bygget som julaften og Halloween på samme dag.

I am fire, I am ... Death! ...Eller kanskje ikke? 


Jeg gikk relativt amok på Panduro da det var januarsalg og kjøpte inn mye fint som skal på kjolen. Tidligere hadde jeg planer om å dra på Perlehuset, men dette får være nok. I tillegg til fruktene av raidet mitt har jeg funnet en del rart i skuffene mine, blant annet en av dvergeperlene jeg lagde til skjegget mitt. Så den skal på.
En liten påminnelse om hvordan designet ser ut.
Utvalgte stoffer, silketråd og pynt på hverandre.
Stoffene er fra Grimsrud, en distributør som selger til folk med eget firma. Kjolen skal syes i rød og oransje silkedupion som skal monteres på silkeorganza. Fordi pynten kommer til å trenge ekstra støtte, vil toppen ha et ekstra lag i bomullslerret og skulderputer i bomullscanvas. De svevende hoftestykkene er i rød silkeorganza som skal behandles med kokende vann for å mykne det opp litt.

I neste post er det sying! 

2 kommentarer:

  1. GLEDER MEG! DU ER FLINKEST!

    SvarSlett
  2. Herregud, jeg er så spent på resultatet! De røde paljettene der var råfine - er nesten misunnelig på deg som får kose deg med all den kreative pyntinga.

    SvarSlett