fredag 16. januar 2015

Gjenbruk: Teppe

Etter at jeg reparerte en skjorte for far og la opp et par bukser for mor fikk jeg på magisk vis lov til å ha symaskinen fremme i romjula. Vanligvis er den bannlyst til julepynten er borte i januar.

Så da ble det sying! Jeg satte i gang med et skjørt, men midt under romjulsstormen møtte jeg på er par problem i form av "jeg er fri for hvit sytråd, det stormer ute og butikkene har ikke åpent uansett". Så jeg satte i gang med et annet prosjekt. Til jeg plutselig trengte maljer og mer svart sytråd til å gjøre det prosjektet ferdig. Så jeg starta enda et prosjekt, og til slutt satt jeg der med et halvferdig skjørt, noen belter og mønsterbitene til tre vester, uten å kunne gjøre noe av det ferdig. Aughhh.

Heldigvis kom jeg på at jeg hadde sett dette lappeteppet og satte i gang med noe lignende, helt uten frykt for å bli sittende uten noe å gjøre, for det er ikke så farlig hva slags stoff eller sytråd som brukes. Og jeg ble kvitt stoffrester samt noe av stoffet jeg hadde liggende uten å vite hva det skulle brukes til.

Jeg hadde noen rester etter lappeteppemorgenkåpa jeg starta på i fjor og ikke kom videre med. Det ble lagd en pute av mesteparten av stoffet, men det ble et par biter til overs av den igjen og håndsydd lappeteppeteknikk kaster man ikke, det er for surt. Men de er med her!


Jeg har en viss anelse om at hvis lærerne mine hadde sett alle disse rå kantene så hadde de hatt en ting eller fem å si om dem, men det skal bli fint. Når jeg er helt ferdig med teppet skal det en tur i vaskemaskinen og når det kommer ut har det forhåpentligvis fått fine, rufsete kanter.

For en gangs skyld er baksida penest.

Jeg kom meg halvveis før det plutselig var på tide å vende kursen sørover igjen. Og jeg sverger, dyrt og hellig, at dette ikke skal bli et av prosjektene jeg begynner på i romjula og så glemmer bort/kaster/tar fra hverandre/syr om/gir vekk neste gang jeg er tilbake. (Så hvis dere kan holde et øye med meg rundt påsketider hadde det vært kjempefint, for da kan jeg ikke snike meg unna.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar