torsdag 29. januar 2015

Dragekjole: skisseutkast og design


Første utkast endte i litt over tjue designutkast. Jeg så over det jeg hadde tegna og prøvde å kategorisere litt. I de ulike kjolene har jeg tatt utgangspunkt i selve dragen, med vinger, ild og hale, og en slags rustning av beskyttende drageskjell og pynt fra rikdommene som sitter fast i Smaugs buk.

Arbeidsmetoden jeg bruker har jeg tatt med meg over fra skrivingen jeg har gjort. Første utkast er bare å spy ut alle slags forskjellige ideer uten å tenke kritisk eller redigere. Så finner jeg ut hva det er jeg vil, og med dragekjolen er det jeg en gulvlang kjole med fokus på skuldrene og noe som flagrer, og det skal være en temmelig enkel kjole som blir spesiell på grunn av pynten.


Oppgaven går ut på å designe og sy opp en kjole, men vi skal designe som om dette var en kolleksjon og ende med med tre variasjoner i kategoriene basic, trend og showpiece. (Basic skal i teorien være enkelt nok til å kunne brukes til hverdags, trend er noe trendy og showpiece er enten noe man kunne brukt på galla - eller et "plagg" hvor det kan se ut som om designeren har gått bananas.)

Det sto klart ganske tidlig at jeg skal lage en showpiece. (Dette er første prosjekt hvor vi har friheten til å gå litt over bord, så jeg tror ikke jeg kommer til å bli den eneste!) Grunnfasongen falt på plass ganske fort, så jeg eksperimenterte med ulike detaljer på skuldrene og tenkte litt over hvordan snittene skulle plasseres så det ikke ødelegger for designet.

Endelig design.
Jeg falt ned på en gulvlang ermeløs kjole med applikert pynt og et slags tynt, løstsvevende stoff som flyter over hoftene og får flammeeffekt når brukeren går. Frontdelen skal syes i dupion (hardt) i kontrast til sidene (mykt). Pynten som skal på er dragonscale vaffelsøm, perler, broderi, tyll og alt mulig fint jeg finner i skuffene mine.

Siden jeg visste at jeg kom til å sy en showpiece, var planen å gjøre ferdig det designet og så basere trend og basic på den. Høres lett ut, ikke sant? Hah. Nope. Akkurat dette er jeg uhorvelig dårlig på. For designene må ligne, men ikke for mye og jeg har utrolig lett for å tenke innafor boksen. (Tjue forkasta utkast senere er det ingenting som er moro lengre...)

Basic & trend, med tilhørende ØKS.
Men det gikk etterhvert! Skissene er ikke de aller beste (etter å ha tegna 70+ skisser til ett prosjekt er det lov å slurve litt), men de fungerer. Basic er i mykt, tettsittende lær med dekorative sømmer. Trend er i to typer stivere lær; teksturert skjørt med "belte" i slett lær. (De fungerer sømteknisk begge to, dvs. at designet kan syes.)

Virker dette lett? Dette er en ukes arbeid - ispedd forkrøplende tvil og bare, hva er det jeg gjør FEIL, hvorfor liker ikke læreren det jeg gjør, unnskyld meg mens jeg kryper inn i et hjørne med en stor sjokoladeplate - kokt ned i to små skisser. Mot slutten begynte jeg å drodle økser som matcha kjolene, så godt humør var jeg i. Men nå er jeg glad for at læreren ikke godtok de første designene og heller dytta meg videre, resultatet her er så utrolig mye bedre enn det første jeg kom opp med.

Neste post skal omhandle mønsterkonstruksjon (yay!) samt stoffvalg og pynt *_*

1 kommentar:

  1. Dette virker helt sinnssykt kult. Er kjempespent på å se mer! Ikke minst virker det utrolig gøy å jobbe sånn!

    SvarSlett