onsdag 12. november 2014

Dvergesko - tutorial



Fikk spørsmål om hvordan jeg hadde lagd dvergeskoene mine så jeg dokumenterte prosessen da jeg lagde nye. Konstruksjonen er ganske lett, så for de som allerede har gjort et par prosjekt i mosegummi kommer jeg til å overforklare.

Mosegummien vil ikke vare evig, dette er andre gangen jeg lager nytt cover til skoene mine, men det er billig og lett å lage. Er du forsiktig vil det vare lengre, sist gang varte mine sko gjennom fire dagers intens bruk før det var på tide å skifte dem ut.

Siden jeg fant baseskoene på Fretex vet jeg ikke hvor du kan få tak i sko som ligner.



Før du begynner kan det være lurt å stappe avispapir eller noe ned i skoen sånn at den holder formen mens du jobber. Ha maskeringsteip over der du vil at skocoveret skal være. Drodle et mønster til du blir fornøyd med det eller se etter mitt. Prøv å få det symmetrisk.

Dette er de ulike delene i mitt mønster.

Du kan klippe ut mønsteret i papir eller tynn papp (god idé hvis du skal lage dem flere ganger og ikke vil måtte lage nytt hver gang), men det går an å bruke mønsteret i maskeringsteip (mønsteret vil i såfall ikkebevege seg rundt på mosegummien mens man tegner rundt!).


Klipp ut mønsterdelene i mosegummi. Det kan være lurt å ha litt "sømmonn" der delene skal overlappe. 

Dette var det første paret jeg lagde. Buuu, rosa.

Legg merke til at jeg bruker svart mosegummi. Grunnen til det er at jeg ikke har for vane å følge med hvor jeg planter føttene og dermed ender opp med å skrape opp skocoveret ganske fort. Men når det er svart base vises skadene ikke like mye, skoene ender bare ut med å se brukt ut (autentisk!), helt uten at man ender opp med neonfarga skraper som på bildet :/ 


Og se så glad Ole Brumm er!

Dverger liker geometriske detaljer. Du kan skape interesse med tekstur og mønster. Her har jeg risset detaljer inn i mosegummien med penn. Det går også an å legge til reiste detaljer med 3D-maling eller ekstra deler i mosegummi.

Mønsteret jeg har brukt oppå skoen kommer fra Thorins dvergesverd. På sidene har jeg brukt et par norrøne binderuner. Det finnes mange andre dvergemønster å ta inspirasjon fra.


Lim på en ren overflate - dvs. vask over skoene med en fuktig klut hvis de har vært i bruk ute. Evt. går det an å skrape opp overflaten på skoene for å gi limet noe ekstra å feste seg i. Det er flere lim å velge fra - skal du bruke kontaktlim gjør du deg selv en tjeneste med å bruke den mer miljøvennlige typen som ikke gir deg kreft. Hvis du bruker limpistol må du passe på at limlaget ikke blir for tykt og vises gjennom mosegummien. Her har jeg bare brukt skolelim fordi det var alt jeg hadde tilgjengelig.

Mosegummi er for porøst til å male på. Legg en grunning i utvanna skole- eller trelim.

Hvis du ikke har brukt svart mosegummi er den en god idé å male hele greia svart nå, bare for å ha en konsistent basefarge. Coveret på dvergesko bruker enten å være i metall eller lær. Når jeg maler bruker jeg generelt å legge en basefarge som jeg deretter skyggelegger og gir patina.

Og sånn ser de ut etter en lang dag på con.
(Bilde tatt av en utslitt dvergecosplayer.)
Mal til du er fornøyd og klar til å sparke alverøv (men vær klar til å løpe vekk fra sinte alver).

Spørsmål? 

1 kommentar: