torsdag 18. september 2014

Strømpebånd for en prima donna

Et lite hint til et av kostymene jeg skal lage i løpet av vintermånedene. Det er veldig stort og veldig rosa, og mer sier jeg ikke! Det trenges egentlig ikke strømpebånd til dette kostymet, for de kommer ikke til å vises, men jeg ville ha dem allikevel.

Strømpebånd fra rokokkoen har veldig enkel konstruksjon. Det finnes flere eksempler med brodert tekst, som for eksempel "Hit, men ikke lengre...".  Jeg tok inspirasjon fra denne tutorialen og lo godt da jeg så disse strømpebåndene, men jeg gjorde en liten vri og sydde heller det broderte stoffet direkte oppå satengbåndet for å unngå sømmer som kunne rakne.

Broderitråd og stoff i bomull, satengbånd i polyester, sytråd i silke.
Ble nødt til å improvisere litt fordi broderirammen min ligger på en annen kant av landet.



Det er synd å innrømme, men jeg er stor fan av småprosjekt som ikke tar all verdens tid. Instant gratification og alt det. Tok meg et par timer å bli ferdig. De trenger kun en liten omgang med strykejernet for å fjerne de siste nålehullene, og så er det klare til bruk!

6 kommentarer:

  1. De var nydelige! Og selv om de aldri synes, har bunaden min strømpebånd. Så det er helt legitimt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ompabop? Du her? :o
      (Random message from person who loves your taste in books. Og sånn går nu dagan. Jadda.)
      PS: Strømpebånd vil jeg og ha! Selv om jeg nok fort kan være tøsete nok til å la dem synes... Hvertfal hvis de er så fine! :D

      Slett
  2. Syns de var kjempefine selv :) Er alltid så imponert over folk som er flinke med håndarbeid for jeg likte det veldig godt på barneskolen, men så slutta det liksom der igjen og det hadde jo vært veldig kult å kunne.

    SvarSlett
  3. æ syns sånne ting e fiffi...når æ en dag syr mæ bunad så ska da sanneli både ha rødt underskjørt, stripate strømpa og blomstrate mamelukka som ikkje syns!

    SvarSlett
  4. Veldig stort og veldig rosa = Marie Antoinette...? Og apropos mamelukker i kommentaren over her: jeg går alltid med mamelukker under periodeantrekka mine. Strømpebånd er definitivt innafor. Så fine de var, flink du er med frihåndsbrodering!

    SvarSlett
    Svar
    1. Periodeantrekk, hva er det jeg har gått glipp av her? Show me, pretty please with sugar on top? :D

      Slett