mandag 11. august 2014

Wagnersk valkyrie

Først litt stemningsmusikk...


I norrøn mytologi bestemte valkyriene hvem som skulle dø på slagmarken og deretter brakte de dauingene til Valhall for å bli einherjer, eller til Folkvang, Frøyas hall, for i tillegg til å være skjønnhetsgudinne er hun også krigsgudinne og har rett på halvparten av de falne og hvorfor glemmer folk dette, Frøya er badass.

I løpet av viktoriatiden med sine bølger av romantikk og nasjonalromantikk ble de germanske mytene brakt frem i lyset igjen. Takket Wagner er det de aller fleste assosierer med opera en korpulent valkyrie som galdrer i vei på tysk. Og et sånt kostyme skal jeg ha. 

Source.
Bilde (c) Ken Howard/Metropolitan Opera. Source.

Det er interessant å se hvordan et så klassisk design har utviklet seg gjennom mer enn hundre år. Det viktorianske designet er ren fantasi iblandet middelalderske klær og noe antikk gresk innflytelse, så jeg kommer til å gå i samme retning og kaste perioderiktig på havet, selv om jeg låner teknikker fra både viktoriatid og vikingtid og kommer til å supplere med småting fra vikinggarderoben.

Dette er skisse #3 og jeg tør vedde på at jeg kommer til å ombestemme meg femten ganger til om designet.
Jeg jobber alltid i en lineær og ryddig prosess.
Glemte at det skulle pynt på og begynte å male litt tidlig. For et rotehue! 

Jeg har såvidt begynt på noen småting til kostymet. Jernalderskoene er ferdige, og for en liten stund siden lagde jeg en pauldron i mosegummi fordi jeg hadde tilfeldigvis en pakke mosegummi liggende og fordi jeg måtte ha noe annet å holde på med enn det rosa korsettet jeg krangler med. Når jeg har holdt litt på med mosegummi og limpistol kjenner jeg at jeg har bedre kontroll over sying og det hjelper på viljen til å sprette opp feilsydde sømmer.


Treet skal være Yggdrasil, men er basert på et design av Telperion fra Silmarillion. Tolkien lånte veldig mye fra norrøn mytologi så det får være greit å låne litt tilbake.

Og siden den ikke skal brukes før Banzaicon i april  henger den her og holder Iron Man med selskap.

5 kommentarer:

  1. å læse bloggen din e næstn som å ha dæ her i stua :) det hjelpe litt. men bare litt. :) glæde mæ tel fortsettelsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Savna alle raringan i Tromsø! Men det kjem tel å komme sæ - dokk slepp ikkje unna besøk ;P

      Slett
  2. Fun fact: det lokale festhuset her som kan leies til alle mulige arrangementer og som det noen ganger blir arrangert på, heter Folkvang. Jeg lover å tenke annerledes på lokalet etter denne, for meg, nye informasjonen.

    Dette ser foreløpig råbra ut, jeg er vill og yr av begeistring etter å se åssen det hele ender!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kult! *-* Må innrømme at jeg er nerd nok til å synes at det hadde vært gørrmoro å kunne si at man har festa på Folkvang ^^

      Slett
  3. Og som det noen ganger blir arrangert pub* på. Hater at man ikke kan redigere kommentarer etter publisering.

    SvarSlett