tirsdag 20. september 2011

Hobbitdagen (Lembas)

Den 22. september er det Hobbitdagen. Dagen er valgt fordi både Frodo og Bilbo Lommelun har bursdag 22. september. Dette kan for eksempel feires med hobbitfester hvor man spiser til man sprekker og ruller ut døra, men jeg skal bare bake lembas og være så u-nerd at jeg bare leser videre i boka jeg allerede leser (Rebecca, av Daphne du Murier).

For å gjøre opp for boka kan jeg alltids høre på The Tolkien Ensemble, som har satt musikk til alle sangtekstene i LotR. The Walking Song er fin, The Ent and the Entwife er litt trist, og There is an inn, a merry old inn er morsom. De har fått med seg Christopher Lee (for de som ikke veit det, spilte han Saruman i filmene), og i tillegg til å ha rekorden for å portrettert Dracula i flest filmer er han også utdanna operasanger. (Han har også et enormt okkult bibliotek.)

Hvis du vil bake:

Lembas
Finn fram:
- 2 ½ kopp mel
- 1 spiseskje bakepulver
- ¼ teskje salt
- 8 spiseskjeer kald margarin
- 1/3 kopp sukker
- 2/3 kopp melk
- ½ teskje sitronsaft
- honning

Jeg bruker en gammeldags te- eller kaffekopp til måleenhet fordi jeg kun har litermål. Har gått bra så langt.

Ha mel, bakepulver og salt i en bolle. Skjær smøret i terninger og blant alt til det er smulete. Bruk mixmaster hvis du har. Ha i sukkeret og rør inn, før du heller melka i og rører til du har en deig. Til slutt har du sitronen i.

Elt deigen og rull den ut ca. 5 mm tjukk. Stikk ut kjeksene i ønska form og ha dem på bakepapir. Smelt litt honning på lav varme og ha på kjeksene - men ikke for mye, for da renner det av og brenner seg, og brente kjeks smaker ikke godt.

Stek dem i 12 minutter, eller til de er gylne. Prøv å vente noen minutter før du spiser dem sånn at du ikke brenner deg. Glovarm honning er - seriøst, hva forventer du? - glovarm.

5 kommentarer:

  1. I 2 wantz lembaz!

    Men skal steike pannekaker akkurat snart (med vanilje og kardemomme, nammenam) så det får bli en anna dag. Skal ha god-mat-og-film-kveld med Marita i morra da, det kan telle som feiring :3

    Å ja, som du sikkert har merka by now, jeg er online igjen. Prepare for some serious stalking!
    MWAHAHAHAHA!

    SvarSlett
  2. This does not bode well...

    I tilfelle du ikke har gått inn på DA ennå, er jeg ferdig med meme-tingen: http://fav.me/d48nn67

    SvarSlett
  3. Nå er eg ein dag for sein med dette, men alle dager er hobbitdager, syns eg, så eg skal vertfall prøve å lage dette nå.

    SvarSlett
  4. ... glemte å nevne det, men uka som inneholder Hobbitdagen er Tolkien-uke også. Så det kan gjerne nerdes heilt til søndag :)

    SvarSlett